05 juillet 2024

Un mois de juin besogneux


J'ai négligé mon blog ces derniers temps car j'étais trop occupée par différents travaux que nous devions faire, notamment poncer et passer une couche de Bondex sur les volets de la cuisine, rénover la cabane de jardin avant la chaleur estivale.
Ensuite, s'occuper de la maison, du potager, désherber, tondre etc.. bref,  de ce fait, j'ai passé peu de temps devant les écrans et je ne m'en porte pas plus mal. Au contraire ! 

La récolte des framboises est terminée et aujourd'hui, j'ai cueilli les premières courgettes. Cette année, il y a très peu de bourdons et abeilles et encore moins de papillons. Je pense que le printemps froid et très pluvieux y est pour quelque chose.
J'espère passer un été tranquille (pas trop chaud), à rêvasser dans le jardin, lire ou peindre et jouir du temps qui passe avec ma famille.
Ce soir, les vacances d'été commencent. Il va y avoir beaucoup de monde sur les routes.

Bonnes vacances si vous partez vers d'autres cieux et bel été à celles et ceux qui restent chez eux !

3 commentaires:

  1. Bonjour Helene!
    Jag förstår mycket väl att du har annat att göra än att sitta bakom skärmen. En trädgård behöver ständigt arbetas med och har man dessutom annat att åtgärda som en friggebod - sådant kräver både energi och tid. Tänk att du har skördat hallon, som är så gott. Vilken sommarsmak detta är. Har väldigt skralt med hallon här, de har helt enkelt försvunnit med all hetta genom åren som gått. Det verkar som om ni också har svalt och lite regnigt precis som här. Jag tycker enbart att det är skönt med svalkan. Igår morse var det endast +8 grader! Lite väl svalt för att vara sommar kanske, men hellre det än den onaturliga värmen. Jag är glad så länge det varar och man behöver inte vattna.
    Önskar dej sköna dagar med penseln i handen och lite vila och avkoppling!
    kramar
    Lisa

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Hej, Lisa,
      Det finns alltid något att reparera eller renovera i ett hus. Jag vet att du har fräschat upp färgen på din stuga den senaste tiden. Det är tröttsamt men nödvändigt. Det är sant att nu när man är över 70 år är det svårare och tar längre tid än det gjorde förr!
      Precis som du gillar jag somrar utan överdriven värme.
      Jag hoppas kunna måla lite akvarell eftersom det fortfarande blommar några rosor och prästkragar och floxen börjar slå ut. Efter augusti är det inte mycket kvar av blommorna, särskilt inte om vädret är varmt och torrt. Jag hoppas att ni också får njuta av en härlig sommar och plocka fram penslarna lite och att ert badrum snart är reparerat och installerat.
      Och tack som alltid för att du tar dig tid att skriva en kommentar. Jag är säker på att vi har många smaker gemensamt.
      Ha en trevlig sommar i stugan.
      Kram
      Hélène

      Supprimer
  2. Ja denna tid på året får bloggen vila lite :) Dagarna rullar på och jag försöker måla, njuta och äta gott!
    Kram från Titti

    RépondreSupprimer