17 février 2023

Primevères

 

Avant-hier, je suis passée à la jardinerie car j'avais besoin de terreau. J'ai remarqué la variété incroyable des coloris des primevères de jardin vendues en ce moment, certaines ont des fleurs énormes. 
J'ai aimé la couleur de cette primevère bicolore d'une taille raisonnable, jamais vue auparavant. Je l'aime mais d'un autre côté, je regrette son aspect trop sophistiqué, presque surnaturel.
Maintenant, l'Institut Agronomique fabriquent des nouvelles variétés qui n'ont plus rien à voir avec les primevères d'origine comme celles que j'ai dans le jardin et qui proviennent de la forêt. Ce sont mes préférées et contrairement aux hybrides de laboratoire, je les considère comme des vraies primevères.
les primevères du jardin

Et vous ? lesquelles préférez-vous ?


7 commentaires:

  1. Vacker och ganska ovanlig färg detta! Det är alltid lite upplyftande att se sej omkring i trädgårdsbutikerna, om inte annat bara för att ta in alla blommor och växter där. Så söta dina vildare blommor är. Jag föredrar nog också de äkta. Själv har jag en "släkting" som vi kallar "gullviva" - primula vera tror jag det latinska namnet är. De växer vilt på torpet och sprider sej gärna. Det dröjer nog länge innan de tittar fram, kanske i början av maj.
    Önskar dej en fin fredagskväll och helg!
    Kram
    Lisa

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Tack Lisa som alltid. Jag önskar dig också en trevlig helg.
      Merci Lisa comme toujours. Je vous souhaite un bon weekend également.

      Supprimer
  2. Ja primula kan ta sin plats i färg och form! Kan vara lite som primadonnor! Jag gillar de lite mer försynta, mildare...det är en riktigt vårblomma att älska!
    Kram från Titti

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Ja, primörer symboliserar våren och lyser upp trädgården med sina mjuka färger. Tack för besöket Titti!
      Oui, les primevères symbolisent le printemps et éclaire le jardin de leurs couleurs douces. Merci de ta visite Titti !

      Supprimer
  3. Håller med dig, de ursprungliga enkla sorterna är finast. Varför ska allt krånglas till?
    Önskar dig en fortsatt fin helg.
    Kramar från Eva-Mari

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Du har rätt, varför komplicera allt? förmodligen av merkantila skäl, så att vi alltid konsumerar mer.
      Ha en trevlig helg också och tack för besöket.
      Vous avez raison, pourquoi tout compliquer ? probablement pour des raisons mercantiles, pour que nous consommions toujours plus.
      Bonne fin de semaine également et merci de ta visite.

      Supprimer
  4. Bine inteles ca prefer la fel ca tine, draga Helen!
    Ca sa fiu mai explicita, ma bucur foarte mult de un buchetel de flori salbatice, de pe marginea drumului, decat de unul din florarie!
    Iubesc naturalul care imbratiseaza bland si cald... nu cel agresiv si strident.
    Of, lumea asta spre ce se indreapta, adica nu vreau sa aflu ?!!!
    Imbratisari,
    Mia

    RépondreSupprimer