28 janvier 2024

Un après-midi d'hiver (V)

Nous avons une météo en dents de scie. Alternance de gel et de douceur qui semblent perturber les oiseaux. Hier après-midi, une mésange charbonnière chantait à tue-tête et très tôt ce matin, il faisait à peine jour, j'ai entendu des rouges-gorges qui s'interpelaient d'un arbre à l'autre. 
Il y a de nombreux oiseaux qui viennent se nourrir à la mangeoire dont un pic épeiche qui vient picorer les boules de graisse et de graines. Quel bel oiseau ! mais très farouche.
Les merles fouillent dans les feuilles que j'ai répandues dans mes parterres à l'automne. Ils doivent y trouver quelques invertébrés ou petits vers qui s'y cachent et hier après-midi à la faveur du soleil, quelques moucherons dansaient dans la lumière.
Quelques maigres fleurs d'un pied d'helleborus niger émergent au ras des feuilles mortes. 

Il fait trop froid et c'est trop tôt pour faire quoique ce soit dans le jardin, alors comme chaque hiver je me replonge dans mes livres préférés qui parlent de poésie et de nature, je note quelques pensées et le temps qu'il fait et parfois je prends mes pinceaux.  Ainsi s'écoulent les après-midi d'hiver...

Bonne semaine et prenez soin de vous !

 

5 commentaires:

  1. Hej Helene!
    Ni har vinter hos dej också, men kanske inte någon snö. Vädret är mycket växlande här också och det känns lite oroligt. Just idag är det töväder med plusgrader och snön smälter fult i smutsiga högar och det är isigt och livsfarligt att gå ut. Mycket inomhusaktiviteter blir det här också, mest TV för min del just nu, tyvärr. Det känns som att man tappar bort sej lite under vintern när det bara är grått och nästan mörkt på dagarna. Världsläget gör en inte heller glad eller upprymd.
    Ser att du har Helleborus som blommar och vilken vacker akvarell du har hunnit göra. Detta är vinterblommor helt klart, även här, för dem som lyckas med dem (inte jag). Har planterat många men de tar sej inte, tyvärr. De är så vackra. Bilden jag har på instagram, den blomman fick jag av en väninna som lyckats.
    Vi kan bara vänta in våren och ljuset. Snart är januari slut och det känns så skönt. Avskyr denna månad, men sedan brukar det lätta lite.
    Allt gott till dej och ta hand om dej!
    Kram
    Lisa

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Jag gillar också att titta på vissa serier på TV på eftermiddagen, särskilt "The Investigations of Hercule Poirot", baserad på böckerna av Agatha Christie. Jag har alla hennes böcker (i pocket) och jag tror inte att någon någonsin har gjort ett bättre jobb när det gäller att skriva deckare (det är min åsikt).
      Tack som alltid för era kommentarer. Ha en bra vecka och ta hand om dig själv.
      Kram

      Supprimer
  2. Kunde jag måla som du så skulle jag inte göra annat!
    Önskar dig fina dagar, de sista i januari.
    Kramar från Eva-Mari

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Oui mais tu crées tellement de belles choses aussi avec tes mains !

      Supprimer
  3. Dina målningar...wow...februari rullar på och du inspirerar!
    Kram från Titti

    RépondreSupprimer