23 mai 2022

Du bleu

 
Au printemps, dans notre jardin, il y a assez peu de fleurs bleues ou mauves. J'aime beaucoup la couleur de ces campanules (campanula grandiflora) d'un bleu/lilas, qui se ressèment toutes seules un peu partout. Il y en aussi une variété blanche. Elles poussent très facilement ici et ont eu la bonne idée de fleurir près de mes chers rosiers jaunes ce qui est du plus bel effet. J'en suis ravie ! 

6 commentaires:

  1. De är så vackra och de är Dalarnas landskapsblomma. Dalarna är landskapet där jag bor och de är mig så kära och de växer överallt på fält och ängar.

    Ha en fin majvecka.
    Kramar från Eva-Mari

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. oh je ne savais pas. Merci du renseignements, Eva-Mari.
      åh jag visste inte! Tack för informationen

      Supprimer
  2. Love that blue flower...
    Have a beautiful day and take care!
    Titti

    RépondreSupprimer
  3. Visst är de underbara dessa Blåklockor! Jag har samma sort och de vandrar runt lite här och där - ibland blåa, ibland vita! Jag har lärt mej känna igen bladen och sparar dem alltid när jag klipper gräset, för de kan som sagt dyka upp lite överallt!
    Ljuvliga blommor, men våra kommer först i mitten av sommaren - nån gång i juli!
    Kram
    Lisa

    RépondreSupprimer
  4. Oui, Campanules (blå klockor) är särskilt tidiga i år!
    Les campanules sont particulièrement précoces cette année !

    RépondreSupprimer
  5. Culori de vara. Natura isi arata magia oferindu-ne coloritul si forma florilor!
    Ce putere... divina chiar in gradina ta!
    Salutari,
    Mia

    RépondreSupprimer